Sunday, June 30, 2013

6 LUCRURI CARE TE POT AJUTA ATUNCI CAND AI UN CONFLICT



De multe ori oamenii fac eroarea sa considere conflictele ceva rau, chiar tatal meu m-a crescut in frica de conflicte, spunandu-mi mereu:"Cand intri intr-un conflict, trebuie sa fii sigur ca vei iesi castigator" Cum nu puteam avea aceasta certitudine, ideea unei confruntari ma ingrozea. 

Evident, in viata reala, cu sau fara voia mea, m-am trezit in anumite confruntari, iar in loc sa fiu atenta sau sa constientizez adevaratele motive sau sa-mi apar cauza, de multe ori am facut pasul inapoi renuntand la drepturile, ideile sau principiile mele. 

Am inteles azi sa-mi apar ce-i al meu sau in ce cred. Rar deschid un conflict, dar daca sunt atacata, de cele mai multe ori, retaliez. Si cand o fac, tin cont de urmatoarele idei:

1. RAMAI FIDEL VALORILOR TALE. Traim o existenta subiectiva, asa ca vrem sau nu, realitatea noastra nu e neaparat si realitatea celuilalt.

 E important sa ne descoperim valorile si sa nu calcam pe ele cu prima ocazie cand simtim ca am avea un avantaj. Valorile ne dau stabilitate si ne ajuta sa ne ghidam pentru a avea castig de cauza.

2. RESPECTA-TI ADVERSARUL. Atunci cand iti respecti oponentul e o dovada ca te respecti pe tine, iar celalalt o va simti, iar sansele de a ajunge la un armistitiu sunt mai mari. 

Pe de alta parte, daca nu-ti subestimezi oponentul, iti da claritatea de care ai nevoie pentru a-i anticipa miscarile. Pe de alta parte, a-l hiperboliza nu este o dovada de respect ci de frica exarcebata.

3. PASTREAZA-TI CALMUL. Calmul nu inseamna non-combat sau a nu da replica, sau mai rau, a renunta. Calmul iti permite accesarea resurselor interioare pentru o gestionare eficienta si cu stil a conflictului. Doar pastrandu-ti calmul vei putea intelege mai bine cauza si parcursul acelui conflict, precum si ce-ti doresti ca rezultat.

4. UNELE CONFLICTE SUNT NECESARE. Mie mi-a luat ceva timp sa accept asta. Dar cand am acceptat, viata mi s-a schimbat enorm. Am avut curajul sa ma lupt si sa sustin ce era de valoare pentru mine si viata mea. 

De multe ori conflictele cu cei din jurul meu au avut ca rezultat echilibrarea lucrurilor sau a le arata unor persoane mai intrusive ca "pe-aici nu se trece". 

Si ce e mai interesant, e ca de multe ori cei cu care avem conflicte sunt persoane care ne sunt dragi, dar am invatat sa trec peste sentimentul de disconfort pe care mi-l da o perioada in care ne rafuim, pentru ca acum mi-e clar ce vreau sa obtin, si de cele multe ori, obtin. 

Este totusi important sa verifici mereu daca ceea ce-ti doresti se potriveste cu echilibrul familial, daca este, asa cum spunem in NLP, ecologic. Pe de alta parte, a renunta la ce e important pentru tine este o sursa de toxicitate si de frustrari care nu aduc niciun beneficiu relatiilor umane.

5. INVATA LECTIA. Orice experienta pe care o ai vine cu o lectie pentru tine si despre tine si este vital sa fii deschis catre ea. Nu trebuie sa dai raportul nimanui ca ai invatat-o, ci doar s-o gasesti si s-o folosesti pentru a-ti largi harta existentei. 

Multi oameni, odata conflictul terminat, isi promit ca nu vor mai avea conflicte niciodata si nu mai sunt atenti la lectiile date de acea situatie.

6. RAMAI DESCHIS PENTRU ARMISTITIU. In esenta, rolul unui conflict este o noua aranjare a lucrurilor, o negociere mai dura, daca vrei, iar rezultatul sau firesc este un armistitiu, in cel mai bun caz un rezultat win-win. 

Nu neg ca sunt situatii cand e mai bine ca persoana cu care am avut conflict sa dispara din existenta noastra (dar lasata in viata, totusi :)), dar in acel caz o simpla ignorare sau o replica taioasa ar trebui sa fie de ajuns. 

Ideea unui conflict e sa schimbe in bine lucrurile, iar armistitiul e un pas firesc, din punctul meu de vedere. Prin urmare, fii atent la semnele care arata ca oponentul ti-a inteles pozitia, ca stie ca e o pozitie ferma si ca este gata sa negocieze/discute.

In concluzie, conflictele nu sunt cele mai placute situatii, si nici nu e bine sa devina o situatie placuta pentru tine, o modalitate de validare, de exemplu, dar ele sunt parte din viata, iar odata antrenati in ele, e necesar sa le gestionam cum se cuvine in asa fel incat sa ne duca spre un rezultat pozitiv.

Cand am un conflict cu cineva, cel mai mult ma ajuta presupozitia NLP ca in spatele oricarui comportament, bun sau rau, se afla o intentie pozitiva. 

Odata gasita intentia pozitiva, ma ajuta sa-i inteleg mai bine atitudinea persoanei cu care am disputa si ma ajuta sa fac pasii potriviti catre armistitiu. 

Din conflictele bine gestionate am avut multe de castigat si multe lectii de invatat, si paradoxal sau nu, de cand nu ma mai tem de conflicte, putini oameni mai incearca sa intre pe teritoriul meu.

Voi cum gestionati conflictele?

Daca ti-a placut articolul, poti gasi mai multe lucruri in capitolul INFRUNTAREA CONFLICTELOR din cartea mea GHID DE FERICIRE PENTRU INCEPATORI http://balanstefana.blogspot.ro/p/carti.html.

No comments:

Post a Comment

Astept parerea ta:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...