Wednesday, March 27, 2013

GURA LUMII


Recunosc ca m-a mai durut si pe mine ce a mai spus lumea. In meseria mea, fara sa vrei esti in "gura lumii" si e imposibil sa-i multumesti pe toti. Imi amintesc de vremurile cand intrebam cu infrigurare ce se mai aude despre mine, de parca eu nu stiam ce faceam si trebuia sa aflu de la altii. Si ii auzeam pe toti spunandu-mi ca nu ar trebui sa-mi pese, eu stiam ca nu ar trebui sa-mi pese, si totusi, imi pasa.

Dar de ceva timp, nici nu prea mai aud barfe despre mine, poate doar cu ocazia vizitelor la rudele care tin mortis sa ma puna la curent cu ce se mai spune despre mine, si sunt absolut convinsa ca se mai vorbeste despre mine, de fapt, m-as ingrijora sincer daca nu, pentru ca ar insemna ca actiunile mele nu sunt vizibile, dar daca nu ma interesez, nu mai aflu, si prin urmare nu-mi mai stric ziua..

Este posibil sa nu-ti pese de gura lumii? Desigur! Cere putina disciplina mentala si vointa.

De ce ne pasa de ce spun oamenii? Pentru ca asa suntem educati. Pentru ca parintii ne-au cerut sa nu-i facem de rusine mai mult decat sa ne atingem potentialul. Pentru ca relatiile si pacea din cadrul familiei a depins de ce spuneau profesorii despre noi, sau vecinii, sau mai stiu eu cine. Apoi intreaga viata ne dorim sa ne integram, sa fim parte din grup, sa nu fim prea diferiti ca nu cumva sa fim considerati nebuni (ca o observatie, in timp ce psihologia te eticheteaza ca nebun daca iesi din tipare, NLP considera ca esti nebun daca stai blocat in tipare).

Apoi ne pasa pentru ca nu avem incredere in fortele proprii. Daca facem ceva, dorim confirmarea valorii. Iar educatia e organizata in asa fel incat trece cu vedere lucrurile bune in timp ce stigmatizeaza greselile. Si apoi ne miram ca nu mai exista spirit de initiativa, ca oamenii tremura de fiecare data cand sunt amenintati cu restrangerile, pentru ca din punctul asta de vedere, scoala si societatea ne invata ca nu ai valoare decat daca seful tau o confirma.

Ne mai pasa de ce spune lumea atunci cand chiar noi stim ca nu am facut tot ce trebuie sa fim cea mai buna varianta a noastra. Increderea in fortele proprii vine cu competenta, iar adevarata competenta vine atunci cand ne concentram pe ce avem noi de facut mai mult decat pe ce cred ceilalti despre noi.

Este foarte important sa constientizam ca este imposibil ca toti sa ne placa. Este o asteptare nerealista si nesanatoasa. Oamenii, ca si lumea in care traim, sunt foarte diversi, si singurul mod in care te poate placea toata lumea este sa le faci pe plac tuturor, iar asta este o teribila risipa de energie.

De cand studiez NLP am observat tipologiile oamenilor de succes, fie ca e vorba de elevii mei, fie ca de profesionistii cu care am intrat in contact. Cu cat omul are mai mult succes, cu atat mai curajos este. Nu ma refer aici la curaj nebunesc ci ma refer la loialitatea fata de propriile proiecte, principii, valori. Un astfel de exemplu este sotul meu, care a fost dat afara dupa ce a fost tarat din cercetare disciplinara in cercetare disciplinara timp de doi ani, doar pentru ca a fost un lider de sindicat corect. Credeti ca oamenii pentru care si-a sacrificat viata profesionala l-au aparat? Nicidecum, s-au mutat la sindicatul administratiei imediat si se plang ca-s nedreptatiti. Eu consider ca-si merita soarta pe deplin. Pe de alta parte, sotul meu si-a gasit un loc de munca mult mai bun imediat. 

Cand crezi in valorile tale, cand ai coloana vertebrala dreapta, cand esti bun profesionist, ai acces la inteligenta superioara si gasesti solutii. Daca te lasi calcat in picioare, iti meriti soarta.

Toata lumea se plange de viata in Romania, de saracie si de nedreptate. Romania se va schimba cu adevarat doar cand oamenii se vor dezvolta, vor scapa de frica si vor intelege ca trebuie sa iesi din zona de confort pentru o viata mai buna, cand oamenii vor face lucrurile in care cred cu adevarat si nu pe cele pe care "trebuie" sa le faca doar sa nu "vorbeasca lumea". 

Ma obosesc oamenii care-si petrec viata sa-i multumeasca pe sefi si consider astfel de comportamente nocive pentru ca nu fac decat sa le hraneasca acelora ego-ul. Romania se va schimba cand oamenii vor fi autentici, independenti si curajosi, si vor ignora gura lumii.

No comments:

Post a Comment

Astept parerea ta:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...